Dziesięć

Tą notką dołączam się do wspaniałego pomysłu Klubu Polki na Obczyźnie by przybliżyć postacie dziesięciorga osób z kraju na obczyźnie gdze rzuciły nas nasze emigranckie losy.
Pomyślałem, że wybór postaci ze Stanów Zjednoczonych jest trudny przez 'klęskę urodzaju' i postanowiłem sobie ułatwić zadanie przybliżając Wam osoby związane z Austin - stolicą stanu Teksas - miastem gdzie mieszkam. Choć zrobiłem też i dwa wyjątki :^) by nie zanudzać. Pomyślałem, że raczej nie będę pisał biograficznych notek bo i tak nie dam rady Wikipedii ale po prostu napiszę o tych postaciach zupełnie subiektywnie i odeślę Was do encyklopedii jeśli postać wyda się Wam interesująca.

Zaczynamy od Pań :^).

Tuż po przylocie do Austin Bergstrom International Airport pasażerowie znajdują się na fajnym nowoczesnym terminalu imienia Barbary Jordan  - a jej postać jest uwieczniona na rzeżbie w hali przylotów. Barbara Jordan była jedną z ikon ruchu równouprawnienia i desegregacji ludności czarnoskórej w Stanach w latach sześćdziesiątych. Błyskotliwa prawniczka zostałą pierwszą czarnoskórą kobietą senatorem stanu Teksas i była w ścisłym gronie kandydatów na stanowisko wiceprezydenta Stanów Zjednoczonych przed wyborem Jimmy Cartera w 1976. Niestety jej problemy ze zdrowiem nie pozwoliły wtenczas na ten niesamowity i odważny wybór.



Co tydzień biegam wokół  pięknego jeziora w samym sercu Austin nazwanego imieniem Lady Bird Johnson. Lady Bird Johnson była żoną prezydenta Lyndona Baines Johnsona. Jest do dziś pamiętana i bardzo kochana w Austin. Jest pamiętana jako kobieta, która ukwieciła Stany Zjednoczone propagując rozsiewanie nasion dzikich kwiatów wzdłuż dróg. W Austin przepiękny Wildflower Center jest nazwany jej imieniem. Ciekawostką jest, że to ona była tak na prawdę twórcą sukcesów politycznych męża. Była bardzo zdolnym przedsiebiorcą i doszła do fortuny sama używając niewielkiego spadku jako kapitału. Była właścicielką kilku stacji radiowych i telewizyjnych w Teksasie i finansowała kampanie polityczne męża.


Austin to miasto muzki, która rozbrzmiewa w klubach i na ulicach. Muzyki tak eklektycznej jak blues, country, folk rock, czy latino. Wielu artystów rozpoczynało w klubach i restauracjach Austin. Jedną z ikon muzycznych Austin była Janis Joplin. To w Austin w restauracji Threadgill's Janis Joplin zaczęła śpiewać  a kto słyszał jej głos ten już na zawsze go pamiętał. Niestety uzależenienie od heroiny spowodowało jej przedwczesną śmierć zaledwie w wieku 27 lat.




Na chwilkę opuszczam Austin by wspomnieć o pani Senator Elizabeth Warren ze stanu Massachussetts. Elizabeth Warren to profesor prawa na Harvardzie i dynamiczna obrończyni praw studentów, którzy tu w Stanach bardzo często muszą zaciągać wielkie pożyczki by sfinansować studia. Jest bezkompromisowym krytykiem niecnych praktyk wielkich banków. Banki się jej po prostu boją, jako, że kiedyś napisała, że nie ma czegoś takiego jak 'a bank too big to jail' :^)



No a teraz jedna z najbardziej utalentowanych i najpiękniejszych aktorek na świecie i zdobywczyni Oscara za rolę pierwszoplanową w 'Blind Side' Sandra Bullock a myślę, że jej role w 'Gravity' i w 'Time to Kill' były równie wspaniałe. Sandra ma piękną willę nad jeziorem w Austin i jest właścicielką kafejki przy Szóstej ulicy. Myślę, że wielu jej wielbicieli miało cichą nadzieję na jej szczęśliwy związek z równie magnetyczną postacią jej dobrego przyjaciela Georga Clooney ale tak się nie stało :^).



Wsród panów listę otwiera jeden z najbardziej znanych 'Austinites' Willie Nelson. Willie Nelson to ikona muzki country i Austin. Jest tutaj uwielbiany jako muzyk i jako liberalno-progresywny obywatel miasta.
Ciekawostką jest, że jest mistrzem sztuk walk wschodnich i posiadaczem czarnego pasa piątego stopnia.


Postać Willie Nelsona jest uwieczniona na rzeżbie w centrum Austin tuż przy sali koncertowej Austin City Limits.



Niezapomnianą ikoną muzyczną Austin był Stevie Ray Vaughn. Stevie Ray Vaughn był wspaniałym bluesmanem i gitarzystą o unikalnym stylu. Niestety alkohol i narkotyki spowodowały jego przedwczesną śmierć.



Tuż nad jeziorem w Austin postać Stevie jest uwieczniona na rzeźbie, która stała się ikoną Austin.



Na chwilkę opuszczam Teksas by napisać parę słów o Zbigniewie Brzezińskim. Błyskotliwie inteligentny i bardzo szanowany profesor i polityk polskiego pochodzenia 'Zbig' był Doradcą do Spraw Bezpieczeństwa Narodowego prezydenta Jimmy Cartera. Do dziś pomimo bardzo podeszłego wieku jest częstym gościem programów politycznych w wielu stacjach telewizyjnych w Stanach. Zawsze fascynuje mnie swoją kulturą, prezycją wypowiedzi i klasą jego języka. Po prostu jestem dumny za każdym razem kiedy widzę jego wywiady w telewizji. Jego córka Mika Brzezińska jest bardzo znaną dziennikarką telewizyjną w sieci MSNBC a jeden z jego synów ambasadorem Stanów Zjednoczonych w Szwecji.




A teraz specjalnie dla Was. Dwa ciacha :^) prosto z Austin.

Jako pierwszy to  bardzo utalentowany aktor i zdobywca Oscara Matthew McConaugheyMatthew McConaughey zupełnie powalił rolą w 'Dallas Buyers Club'. Dla tej roli zupełnie zmienił swoją fizjonomię amanta flimów romantycznych tracąc wiele kilogramnów wagi i myślę, że udowodnił wielu niedowiarkom jakim jest wspaniałym i charyzmatycznym aktorem. Jego teksański akcent jest jego znakiem firmowym. Prawdę mówiąc myślałem, że jedna z jego pierwszych dużych ról firmowych w 'Time to Kill' prawie dwadzieścia lat (razem z Sandrą Bullock) temu także była godna Oscara.
Dla ciekawostki powiem Wam, że Matthew jest wielbicielem footballu amerykańskiego i wiernym kibiciem zespołu jego alma mater University of Texas at Austin. Pojawia się na wielu meczach zespołu.
A jeszcze kilka lat temu kilkakrotnie widywałem Matthew na motocyklu (ja także jeżdzę często motocyklem) w okolicach Austin. Matthew na swoim Harley'u Davidsonie oczywiście bez kasku i żadnej tam ochrony czy rękawic zawsze z piorunująco piękną kobietą zawieszoną na jego ramionach :^). Zanim się ustatkował Matthew znany był z różnych ekscentrycznych zachowań jak choćby głośnego grania na perkusji przez całą noc w jego willi w Austin przy otwartych oknach i w stroju Adama :^). Od kilku lat jest w szczęśliwym związku z Brazylijską modelką i mają trójkę dzieci.



A jako drugie 'ciacho' -  tenisista Andy Roddick mistrz turnieju Grand Slam Flushing Meadows US Open w Nowym Jorku i czterokrotny finalista Wimbledonu gdzie niestety za każdym razem przegrywał z genialnym Rogerem Federerem. Andy Roddick miał to nieszczęście, że jego kariera przypadła na najlepsze lata Rogera Federera i to raczej dlatego nie mógł wygrać więcej turniejów Grand Slam. Andy rozstał się z karierą zawodniczą pare lat tamu ale wcześniej co jakiś czas widywałem go na bieżni Austin High School w centrum Austin gdzie trenował zaprawę szybkościową biegając sto metrów i czterysta metrów.

Miałem też pewną zabawną historię związaną z Andy, która uświadomiła mi niezwykły wpływ celebrytów nawet na ludzi, którzy wydawałoby się mało się nimi interesują. Moja żona jest kibicką męskiego tenisa od lat a szczególnie Rafaela Nadala, którego mecz przed laty widziała na kortach Wimbledonu. Otóż pewnego razu siedzieliśmy razem przy kawie w kawiarni wewnątrz dużego sklepu z żywnością organiczną Whole Foods w Austin. Na chwilkę odszedłem by poszukać mleczka do kawy i w tym momencie zobaczyłem obok niezwykle piękną kobietę, która trzymała za rękę mężczyznę, którego natychmiast rozpoznałem jako Andy Roddicka i uśmiechnąłem się do nich kłaniając się (ta dziewczyna to była przyszła żona Andy bardzo znana modelka Brooklyn Decker). Kiedy powróciłem do naszego stolika powiedziałem mimochodem mojej żonie, że przed chwilką widziałem Andy Roddicka w sklepie. Ona natychmiast zapytała 'gdzie??!!! ' po czym nagle bez słowa pobiegła w kierunku, który wskazałem. Kiedy wróciła po kilku minutach powiedziała mi, że powiedziała 'cześć' do Andy i uściskała go i że jest bardzo fajny ale obok niego stała jakaś tam laska mocno zniecierpliwiona :^).
Na co ja odpowiedziałem, że 'o jak fajnie, że to nie był Rafa Nadal bo chyba już bym Ciebie więcej nie zobaczył w życiu, co nie?' ;^))



żródło zdjęć powyżej Wikipedia

A teraz już pozdrawiam Was serdecznie z Austin :^)




Komentarze

  1. Dziękuję za post, to bardzo ciekawe, już jestem troszkę mądrzejsza. Oczywiście te "ciacha" sprawiły mi dużą przyjemność a w dodatku nie tuszą. Ach zdjęcia przepiękne, można wrzucić jako tapetę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo dziękuję za miłe odwiedziny Sylwia .. bardzo mi miło i pozdrawiam bardzo ciepło :^)

      Usuń
  2. Cieszy mnie, że do grona tego zaliczyłeś Janis Joplin...kochałam się w niej (i jej muzyce) swego czasu na zabój :)
    Jestem świeżo co po True Detective (wczoraj skończyłam) więc Matthew McConaughey jak najbardziej na czasie dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kasiu bardzo dziękuję za miłe odwiedziny. Głos Janis był niesamowity .. do dziś sprawia niezwykłe wrażenie.
      Dodałem jeszcze troszkę o Matthew tak dla ciekawostki. To niezwykle charyzmatyczny aktor.
      bardzo ciepło pozdrawiam :^)

      Usuń
    2. Matthew to lovelas był powiadasz??? :) Nie dziwię się wcale ;)

      Usuń
    3. bardzo przystojny i charyzmatyczny facio to nie dziwota ;^))

      Usuń
  3. Mrauuuuu dzięki za ciacho (Matthew McConaughey) lubię bardzo :)))
    No i już wiem dlaczego tak wokół jeziora biegasz. Chodzi o Sandrę.....no to ja już nie mam szans ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sandry niestety nigdy nie spotkałem wokół jeziora :^) ... ale bardzo ją lubię super babka :^)
      pozdrawiam bardzo ciepło :^)

      Usuń
  4. Ale fajny post, z wielkim zaciekawieniem przeczytałam :D No i świetny pomysł z tą "10 " :)
    Serdeczne pozdrowienia dla Ciebie i Austin :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo dziękuję Iza .. i ja tak myśle, że to wspaniały pomysł z tą 10
      bardzo cieplo pozdrawiam i Ciebie i Beskidy :^)

      Usuń
  5. Brawo Piotrze! Dzięki ci wielkie za ten post, wiedzialam że skupisz się na teksańskiej 10! :)
    Wiesz dobrze - Texas to moja druga miłość :) wiec z ogromną radością przeczytałam post przy owsiance ;)
    You made my day!
    Pozdrawiam i życzę milego dzionka!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I wrocilam do Twojego postu do obiadku aby przeczytać go jeszcze raz ;)
      Kurczę, chciałabym kiedyś taką sławę zobaczyć... w dalszym ciągu marzę o spotkaniu z Keanu Reeves ;) Ale Matthew też bym nie pogardziła :D hahahaha No i Sandra jest the best! Uwielbiam ją ;)

      Usuń
    2. Bardzo mi miło Żaneto .. prawdę mówiąc nie wiedziałem czy notka tylko głównia o Austinites 'przejdzie' :^)
      bardzo dziękuję za Twoje miłe słowa .. zawsze dodają mi skrzydeł :^)

      .. no a spotkanie Neo to byłoby coś ! :^) ... nawet dla Trinity :^))

      pozdrawiam bardzo ciepło i bardzo mocno ściskam kciuki na Kopenhagę :^)

      Usuń
  6. Świetny post! Ostatnia anegdotka sprawiła, że oplułam ekran :-D
    Ciacho numer 2 rewelacja!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :^)) .. bardzo mi miło Tedi .. te 'ciacha' to były tak z przymrużeniem oka :^)
      pozdrawiam bardzo ciepło :^)

      Usuń
  7. Świetny wpis :) Joplin! Miałam bzika na jej punkcie jako nastolatka i uwielbiałam Nelsona. Chyba to trochę nienormalne połączenie muzy ;) Sandra, taka normalna, mądra, ładna wśród masy celebrytów. Chce zobaczyć Austin ! :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo mi miło .. podziwiałem Twoją notkę o Austriakach . niestety nie potrafię się zalogować z moim kontem z wordpressa by zostawić komentarz .. Joplin to legenda i Nelson też już .. Sandrę lubię bardzo .. niesamowita kobieta ..
      Austin bardzo ciepło pozdrawia Wiedeń :^)

      Usuń
    2. Mam na VB problem z logowaniem, który dopiero ostatni wpis ujawnił. Dzisiaj wieczorem powinno wszystko działać.
      Pozdrawiam z mokrego, wietrznego dziś Wiednia.

      Usuń
  8. Jest się czym chwalić, niesamowite osoby
    Wspaniałych ludzi przedstawiłeś, no i nie zabrakło mojej ukochanej Janis Joplin :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kasiu jak fajnie, że lubisz muzykę Janis Joplin ... ucieszyłem się bardzo .. nie byłem pewien tej notki głównie o ludziach z Austin tylko :^)

      pozdrawiam bardzo ciepło :^)

      Usuń
  9. naprawdę warto czytać takie posty, lubię gdy ktoś ma coś do powiedzenia. bardzo ciekawy blog!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo mi miło .. dziękuję bardzo za odwiedziny :^)

      Usuń
  10. No nie, dla mnie to żadne ciacha, ale to oczywiście kwestia gustu :)
    Świetny post Piotrze :)
    O.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :^) te 'ciacha' to tak trochę z przymrużeniem oka .. dla mnie interesujące postacie no i przystojni mężczyźni ale nie tacy za 'ładni' :^))
      bardzo dziekuję Droga Obieżyświatko i bardzo ciepło pozdrawiam :^)

      Usuń
  11. Super :) już uwielbiam Lady Bird Johnson, ja też bym obsadzała wszystko kwiatami! Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ale fajnie Aniu .. Lady Bid bardoz tutaj kochana przez te kwiecie :^)
      pozdrawiam bardzo ciepło :^)

      Usuń
  12. Sandre bardzo lubilam w wielu filmach, a nie mialam pojecia, ze pochodzi z Teksasu.
    Dzieki za przyblizenie tylu ciekawych postaci.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo dziękuję za miłe odwiedziny Nika .. dzisiaj podziwiałem Twoją notkę z Francji ...
      Sandrę uwielbiam jako aktorkę i kobietę z klasą i pięknem :^)

      pozdrawiam bardzo ciepło :^)

      Usuń
  13. Odpowiedzi
    1. bardzo dziękuję i bardzo dziękuję za miłe odwiedziny :^)

      Usuń
  14. Willy Nelson to zdecydowanie moja ulubiona postać z wymienionych :D nie wiedziałam, że jest akurat z Austin ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak Willie to jest chyba najsłynniejszy w tej chwili 'Austinite' :^) ...
      pozdrawiam bardzo ciepło :^) i dziękuję za miłe odwiedziny

      Usuń
  15. Ojej! Ile ciekawych osób pochodzi z Austin! :) Druga pani z obrazka ma przeurocze połączenie (imion?) Lady Bird, przez co od razu skojarzyła mi się oczywiście z biedronką ;)
    O muzyku country W. Nellsonie, coś tam słyszał mój mąż :)
    Kto zaś nie zna S. Bullock czy M. McConaughey'a? A film "Dallas Buers Club" powalił mnie na łopatki :) Zawsze wierzyłam, że jest swietnym aktorem i cieszę się, że wybiera teraz dobre filmy i role :)
    Zazdraszczam tak niesamowitych osobistości w Twoim mieście Piotrze! :)
    PS. Mam nadzieję, ze uda mi się w tym roku dotrzeć do USA, bo takie są plany :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo dziękuję za miłe odwiedziny Agnieszko ... tak Matthew to bardzo charyzmatyczny aktor i ma swój styl .. w Oscarowej roli wymiótł po prostu
      .. fajnie z Lady Bird :^)
      życzę Wam udanej podróży do Stanów .. pamiętam chyba, że na Florydę ? :^) .. wierzę, że bedzie miło i ciekawie .. choć na pewno w lecie bardzo gorąco :^)

      pozdrawiam bardzo ciepło :^)

      Usuń
    2. Liczę, że będzie gorąco, bo lubię ciepło, a w Polsce ostatnimi czasy marne te lata ;) tak czy inaczej mam zamiar pozwiedzać (bo jeszcze piękna ponoć Georgia przed nami) i wygrzać plecki na białych plażach :)
      pozdrawiam! :)

      Usuń
  16. :) Zgłębię dokładnie postacie kobiece zwłaszcza Barbary Jordan i Elizabeth Warren , bo lubię odważne i mądre kobiety ...
    no cóż nie będę oryginalna i dodam ,że tez mi się rzęsy wywijaja i piersi prostują na widok "ciacha" Matthew McConaughey :)))) pozdrawiam Piotrusiu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo dziękuję za miłe odwiedziny Justyna .. bardzo mi miło ..
      hihi no fajnie z tymi rzęsami i piersiami .. ale nie dziwota .. można tylko pozazdrośić Matthew i talentu i aparycji :^))

      bardzo ciepło pozdrawiam :^)

      Usuń
  17. O ile ciekawych osób pochodzi z Twojego regionu, a szczególnie silnych kobiet! Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo dziękuję za odwiedziny .. o tak .. uwielbiam widzieć sukces kobiet i jakie są niezaleźne i silne
      pozdrawiam bardzo ciepło :^)

      Usuń
  18. Znasz Matthew??? Jak spotkasz go, proszę pozdrów go ode mnie, ja go uwielbiam!
    Bardzo miły akcent z Polakiem Zbigniewem Brzezińskim, poszukam czegoś więcej o nim, zainteresował mnie.

    Uściski ze Sztokholmu,
    PS. Ależ u Ciebie czyste niebo!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo dziękuję za odwiedziny Monika .. nie nie znam Matthew .. widywałem go czasem na motocyklu wokół Austin i to tylko tyle :^) .. tak Zbigniew Brzeziński to bardzo intersująca postać i jest bardzo szanowany tutaj .. nadal świetnie mówi po polsku ...
      taki był dzień z niebiem mocno niebieskim choć na pewno filtr polaryzujący dodał jeszcze wyrazistości :^))

      bardzo ciepło pozdrawiam :^)

      Usuń
  19. nadrabiam wreszcie zaległości Piotr:)
    cudowny post, pośmiałam się no i popatrzyłam sobie na ciacha..... Sandrę uwielbiam, no i Janis... fajnie. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo mi miło Magda .. ale fajnie, że znalazłaś w notce troszkę humoru .. właśnie nie chciałem aby była jakaś sucha czy encyklopedyczna :^) by nie zanudzać ... Sandra jest super kobitka jest .. jakiś czas temu zaadoptowała dziecko i z tego co czytałem jest bardzo dobrą mamą .. no a Janis to legenda tak wielka szkoda, że tak krótko żyła

      pozdrawiam bardzo ciepło i ściskam i wyglądam Twojej notki o Egipcie

      Usuń
  20. Bardzo lubię pana Nelsona.
    I jest to zupełnie abstrakcyjne lubienie, gdyż nie przepadam za muzyczką country, a z nią mi się ten pan kojarzy.
    Ma facecik tak sympatyczną twarz, że nie sposób go nie lubić.

    Ostatnio mozolnie przekonuję się do pana MM, za sprawą jego roli w ciekawym filmie pt. Bernie.

    Niestety, pani Bullock chyba nigdy nie polubię, choć w "Grawitacji" zaczęła mi się podobać. ;-)))))

    Natomiast ze stanem Texas zawsze i wszędzie kojarzy mi się film z 1984 z Nastassją Kinski (Paris, Texas).

    Pozdrowienia ślę, j.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo dziękuję za miłą wizytę Joanna .. i ja także bardzo lubię Nelson choć jako często muzyka country mnie po prostu nuży Willie jest świetnym facetem. Nie da się go nie lubić
      Ciekawostką jest, że reżyser Bernie Richard Linklater (znany z serii Before Sunrise, Before Sunset, Before Midnight ale także School or Rock) jest także z Austin tak jak Mattthew

      I ia także bardzo lubię 'Paris, Texas' .. i szczególnie myzukę Ry Coodera do tego filmu :^)
      https://vimeo.com/90141193

      bardzo ciepło pozdrawiam :^)

      Usuń

Prześlij komentarz