Fotografia z 11 września

Na miejscu 2 wież są teraz dwie wodne kaskady a wokół na cokołach imiona i nazwiska ... zatrzymane już na zawsze w tamtych chwilach ...

Skoczyli z płonących pięter w dół 
- jeden, dwóch, jeszcze kilku 
wyżej, niżej. 
Fotografia powstrzymała ich przy życiu, 
a teraz przechowuje 
nad ziemią ku ziemi. 
Każdy to jeszcze całość 
z osobistą twarzą 
i krwią dobrze ukrytą. 
Jest dosyć czasu, 
żeby rozwiały się włosy, 
a z kieszeni wypadły 
klucze, drobne pieniądze. 
Są ciągle jeszcze w zasięgu powietrza, 
w obrębie miejsc, 
które się właśnie otwarły. 
Tylko dwie rzeczy mogę dla nich zrobić 
- opisać ten lot 
i nie dodawać ostatniego zdania. 

- Wisława Szymborska










Komentarze

  1. Wiersz wciąż robi na mnie wrażenie, którego nie potrafię opisać. Bycie na miejscu pewnie musiało robić jeszcze większe...

    OdpowiedzUsuń
  2. 9/11... nawet nie wiedziałam, co tam współcześnie jest. podoba mi się Twój szlak :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję Bina :^) bardzo mi miło że odwiedzasz peregrino na blogu :^) .. memoriał 9/11 zrobił na mnie wielkie wrażenie bardzo ciepło pozdrawiam :^)

      Usuń
  3. smutne i piękne, ale nie mogę sobie wyobrazić jak można było zaplanować taką tragedię...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za miłą wizytę Tak właśnie jest jak napisałaś pięknie bo pamięć żyje ale bardzo smutno Tak wielu ludzi oddaje cześć tym którzy zginęli Bardzo ciepło pozdrawiam :^)

      Usuń
  4. Pamietam ten dzien jakby to bylo wczoraj...siedzialam w pracy, w tle gralo radio, nagle urywaja piosenke i slychac przerazonego redaktora, ktory zaczyna opisywac co widzi...straszne to bylo...wszystkie wlosy staly mi deba...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję Ci za to wspominienie To chyba jest właśnie jak można oddać szacunek t którzy zginęli Tak wielu strażaków zginęło którzy próbowali wchodzić na górę i ratować innych kiedy wieże upadły
      Bardzo ciepło pozdrawiam :^)

      Usuń
  5. Pamiętam też ten dzień.....wielka tragedia.....
    Pamiętam film pokazujący ludzi skaczących z okien....brak słów

    OdpowiedzUsuń
  6. Teksty Szymborskiej są NIESAMOWITE!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Iza :^) tak poezja pani Wisławy będzie wzruszać i dawać chwile zamyślenia przez stulecia głęboko w to wierzę
      Bardzo ciepło pozdrawiam :^)

      Usuń
  7. Ja też pamiętam jak by to było wczoraj.... miała rację poetka, nic nie trzeba dodawać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję Sukienko Pozdrawiam Cię bardzo ciepło :^)

      Usuń
  8. Smutne, a zarazem piękne słowa.
    Ja też pamiętam ten dzień, pamiętam co wtedy robiłam i pamiętam te emocje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo Ci dziękuję . i ja tak czułem ..pozdrawiam Cie bardzo ciepło

      Usuń
  9. Bardzo wartościowe choć na samo wspomnienie tego wydarzenia smutno się robi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. było mi bardzo smutno kiedy odwiedziłem pomnik 11 września .. bardzo to przeżyłem
      bardzo ciepło pozdrawiam Cię Ewo

      Usuń
  10. Słyszałam, że te kaskady są ogromne i wyglądają jakby była to dokładnie "studnia" powstała w wyniku zapadnięcia się wież pod ziemię. To naprawdę musi robić wrażenie!
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marta .. tak kaskady są dokładnie wielkości zarysu fundamentów wież, które zawaliły się .. ta studnia gdzie woda spływa robie olbrzymie wrażenie .. tak bardzo mi było smutno i po prostu dotykałem nazwiska ludzi napisane na cokole i modliłem się za nich tak po prostu jakąś własną nieskładną modlitwą ..
      bardzo ciepło pozdrawiam

      Usuń

Prześlij komentarz