"Martwiłam się już że poszedłeś inaczej prościej po asfalcie.."

Mam pod powiekami ten obraz z Drogi Św Jakuba. Spotkałem Marka w Hiszpanii w La Rioja a on szedł z łopoczącą na wietrze naszą Polską flagą już od prawie 3 miesiecy z Polski. Szliśmy razem przez 3 dni choć nie mogłem za nim nadążyć :^) - 20 lat wieku robi różnicę :^). Niesamowity wędrowiec i pielgrzym. Nigdy nie zapomnę naszego niespodziewanego spotkania Polaków na El Camino.




Zaufałem drodze
wąskiej
takiej na łeb na szyję
z dziurami po kolana
takiej nie w porę jak w listopadzie spóźnione buraki
i wyszedłem na łąkę stała święta Agnieszka
- Nareszcie - powiedziała
- Martwiłam się już
że poszedłeś inaczej
prościej
po asfalcie
autostradą do nieba - z nagrodą od ministra
i że cię diabli wzięli

Ksiądz Jan Twardowski



Przytoczę tu piękne słowa Natalii opublikowane na portalu CaminoDeLaVida. Tak dokładnie czułem w sercu lecz nie potrafiłbym znaleźć równie pięknych słów:  "Co to jest Camino? Camino jest nowym spojrzeniem na siebie, początkiem czegoś nowego. Z jednej strony lekcją życia, a z drugiej - drogą do poznania siebie. Jest momentem w życiu, kiedy człowiek udowadnia sobie, że jest w stanie zrobić więcej niż mu się wydaje. Jest czasem, w którym można spojrzeć na wiele spraw z zupełnie innej perspektywy. Jest wyzwaniem, marzeniem, i wspaniałym wspomnieniem. Jest pokonywaniem swoich słabości i przesuwaniem barier swoich ograniczeń.
Camino de Santiago jest miejscem i czasem, do którego chce się uciec, gdy codzienność wydaje się przygniatająca. Jest wydarzeniem, do którego chce się wracać i wracać i wracać.." 


Komentarze

  1. Z Polski???? Trzy miesiące!!!! A ja boję się że dwa tygodnie mogę nie wytrzymać. Niesamowite, tak jak i Twoje zdjęcia. Przepiękne!!!!
    Pozdrawiam ciepło :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Julio .. bardzo dziękuję za tak miłe słowa . .aż chce się tutaj pisać ..
      tak Marek szedł z okolic Oświęcimia przez Polskę, Czechy, Austrię, Szwajcarię, Francję, i do Hiszpanii .. niesamowity pielgrzym .. szedł z namiotem .. bardzo mnie wzruszył tą naszą wielką flagą .. i ja miałem Polską flagę ale malutką na plecaku ..
      Marek bardzo mnie zainpirował tą trasą .. być może wyruszę nią także i ja . tak w 10 lat po moim pierwszym El Camino .. by spojrzeć na siebie jeszcze raz :^)
      bardzo ciepło pozdrawiam :^))

      Usuń
  2. cóż za krajobrazy!
    takimi drogami mogłabym iść bez końca... chyba.. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Droga Zielona Natko bardzo dziękuję Ci za miłe odwiedziny ..
      chyba tak ;^))) .. oczywiście pielgrzymka tak długa Drogą ma też swoje wyzwania i ból fizyczny ale są właśnie takie obrazy dla których warto jeszcze jak warto

      pozdrawiam bardzo ciepło :^))

      Usuń
  3. Jak ja uwielbiam taka przestrzen,ach,az chce sie wskoczyc w ten monitor,i zeby nogi poniosly w nieznane:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mago . bardzo dziękuję Ci za miłe odwiedziny u mnie na dalekim Południu :^)) ...
      dokładnie tak .. i ja także jestem zafascynowany bezmiarem takiej przestrzeni .. i wędrowcami pokonującymi małymi krokami taki bezmiar .. uczucie jest, że nie ma nic niemożliwego po prostu trzeba trochę czasu :^))
      pozdrawiam bardzo ciepło z Południa :^))

      Usuń
  4. marzy mi sie camino, oj marzy- ale kiedys i ja pokonam ta trase i przekonam sie na wlasnej skorze!:) a wiersz ks. Twardowskiego piekny...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Justyna bardzo dziękuję, że wpadłaś .. El Camino poczeka .. przyjedzie do Ciebie kiedy będzie pora .. fajnie, że masz tak blisko .. wiersz Ks Twardowskiego bardzo na mnie działa .. od lat mam go w pamięci i był ze mną na El Camino .. i na codzień też .. przypomina mi aby dać sobie spokój z asfaltem :^))
      słoneczne pozdrowienia

      Usuń
  5. jej, jaka piękna droga! podziwiam wędrowca, zmotywowany chłopak :) super sprawa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak takie chwile jak o tamtym poranku są esencją życia dla mnie .. Marek to niesamowity pielgrzym i ta Polska flaga łopocząca na wietrze .. kiedy zobaczyłem po raz pierwszy to miałem mokro w oczach :^))
      pozdrawiam bardzo ciepło

      Usuń
  6. te zdjęcia zapierają dech, są na prawdę zachwycające! nie mogłam oderwać wzroku :) miło gdy w innym kraju polak trafi na polaka :) pozdrawiam serdecznie :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło Droga Trinity .. bardzo Ci dziękuję że wpadłaś :^)
      krajobraz tamtego poranka na Drodze był niesamowity
      a spotkanie rodaka na Drodze było wielką radością podobnie jak kiedy spotkałem Rodaka w Patagonii

      bardzo ciepło pozdrawiam :^)

      Usuń
  7. Piotrze!
    W dużej mierze dzięki Tobie, Twoim relacjom i wspomnieniom - zaplanowane! Wrzesień 2014 - rowerem!
    Pozdrawiam
    Elżbieta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Elżbieta .. bardzo mi miło .. to dla mnie wielka radość, że ktoś czytający mój skromny blog zdecyduje się na El Camino .. będę trzymał kciuki .. na pewno będzie pięknie
      września na El Camnio nie znam ale na pewno ma urok .. szedłem raz wczesnym latem a potem wiosną i było cudwnie kwitnąco i zielono .. a jesień może być równie piękna przez mgiełki
      pozdrawiam bardzo ciepło i dziękuję, że mnie odwiedzasz tutaj

      Usuń
  8. Co za krajobrazy, co za maki, co za złote pola, co za chmury! Sama nie wiem, czy odważyłabym się tak iść...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło. dziękuje bardzo ... tak tamten poranek na El Camino jest niezapomniany dla mnie tak jak wiele innych .. El Camino jest bezpieczne .. i zawsze jest sporo pielgrzymów .. a wiesz spotkałem na El Camino kilkoro bardzo sympatycznych Szewdek i Szwedów :^))
      bardzo ciepło pozdrawiam :^)

      Usuń
  9. Taką drogą z takimi cudownymi widokami z niej mogłabym iść i iść. Czas by się nie liczył :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Giga bardzo dziękuję Ci za miłą wizytę .. tak dokładnie jest na El Camino .. przechodziłem przez miasta z nadzieją, że za chwilę znowu wyjdę na przestrzeń pól i wzgórz .. tak pięknie było
      pozdrawiam bardzo ciepło :^)

      Usuń
  10. Jest na mojej liście Marzeń, nawet w dość sprecyzowanym terminie.
    Obym znalazła kompana, bo samej mi zabraknie odwagi...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ajka bardzo dziękuję za miłe odwiedziny .. El Camino Ciebie 'znajdzie' wtedy kiedy będziesz go potrzebować .. na pewno w towarzystwie jest raźniej ale .. El Camino jest bardzo bezpieczne nawet dla samotnych pielgrzymów zarówno kobiet i mężczyzn .. a na Drodze spotkasz tak wielu niezwykłych ludzi .. będziesz ich spotykać ponownie wielokrotnie .. to fenomen to jest 'Rodzina El Camino' .. kiedy spotykasz ponownie pielgrzymów już kiedyś napotkanych jest jakaś niezwykła radość i najszczersze uściski ..
      pozdrawiam bardzo ciepło

      Usuń
    2. Dziękuję za te informacje, na pewno dla mnie cenne!

      Usuń
  11. Przepiękne zdjęcie, chciałoby się je wywołać, oprawić w ramkę i powiesić na ścianie :)) Zresztą w każdym Twoim poście obrazy cudownie uzupełniają się ze słowami... z każdym kolejnym utwierdzam się w przekonaniu jak wspaniale się stało, że tutaj trafiłam. Uwielbiam ten blog :) A co do El Camino... bardzo bym chciała powtórzyć kiedyś Twoją drogę - ostatnio moja znajoma wspominała, że planują przejść kiedyś tę trasę ze swoim partnerem, może i ja się podłączę :) W każdym razie byłoby wspaniale, Twoje opisy jak najbardziej zachęcają ;)

    Wiele serdeczności! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Iza tak bardzo mi miło i dziekuję Ci z głębi serca za Twoje piękne komentarze ..
      Bardzo wiele dla mnie znaczą i ja też bardzo się cieszę, że trafiłem na Twój przepiękny blog .. dajesz mi nasze Polskie góry :^))
      bardzo warto doświadczyć El Camino .. trzymam kciuki, że znajdziesz czas i okazję .. to niezapomnianie przeżycie .. bardzo tęsknie i na pewno powrócę

      bardzo ciepło pozdrawiam :^))

      Usuń
  12. Piękny opis! Jak patrzę na to zdjęcie z drogą to chciałabym przejść przez ekran monitora jak przez magiczne lustro i znaleźć się tam, iść przed siebie, myśleć tylko o celu wędrówki, chłonąć widoki dookoła...
    Dla mnie każda podróż jest początkiem czegoś nowego, nowym, cennym doświadczeniem, ale takie długie wędrówki szczególnie pozwalają nam poznać siebie, swoje możliwości i słabości...
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marta bardzo dziękuję .. bardzo mi miło .. no to teraz wiesz jak ja się czuję kiedy widzę Twoje zdjęcia na blogu .. tak jak z Bergen czy Bolonii czy Sztokholmu czy Hawajów :^)))

      tamten poranek tak jak wiele innych na El Camino pozostanie pod moimi powiekami .. bardzo tęsknie za taką wędrowką w widnokręg w oddali

      pozdrawiam bardzo ciepło :^)

      Usuń
  13. te zdjecia są cudowne :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Droga J. Bardzo mi miło i bardzo dziękuję za miłe odwiedziny :^) .. pozdrawiam bardzo ciepło :^)

      Usuń
  14. Czytam i ogladam po raz kolejny i po raz kolejny sie wzruszam. Piekne slowa i przepiekne zdjecia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję Kasiu i bardzo dziękuję za miłe odwiedziny. Wędrówka duchowa El Camino daje pielgrzymom dokładnie tak jak napisała Natalia nowe spojrzenie na siebie i na sprawy w życiu z innej perspektywy .. i bardzo się za tym tęskni :^) ...
      pozdrawiam bardzo ciepło :^)

      Usuń
  15. droga - synonim podróży, ale i życia. cudownie byłoby, gdyby każda droga człowieka, wyglądała jak ta na Twoich zdjęciach - długa, kolorowa, piękna...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Agnieszko bardzo dziękuję za miłą wizytę .. tak dokładnie jak to pięknie ujęłaś Droga jest także życiem właśnie .. bardzo dziękuję za miłe słowa i pozdrawiam bardzo ciepło

      Usuń
  16. Trafiłem tu dziś. Miała być tylko chwilka, tak na jeden wpis, przecież książka domaga się, by komputer wyłaczyć i wziąć ją w objęcia...Ale zostałem. Urzekłeś mnie! Naczytałem się o Drodze, w tle wybrzmiewa Turnau (ach to "Znów wędrujemy"!!!) Ta Droga kusi...Nie po drodze mi z religią, ale o takiej Drodze zawsze marzyłem. Wyrwać się z szalonego, codziennego pędu i pójść w poszukiwaniu siebie w tych przecudnych krajobrazach.
    Piszesz tak jak lubię, fotografujesz cudownie. Zostanę u Ciebie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pietia bardzo mi miło, że mnie odwiedziłeś .. dla mnie Droga była i jest właśnie wędrówką duchową i czasem by spojrzeć na siebie na nowo zdala od zgiełku codzienności i spojrzeć z innej perspektywy na moje życie .. bardzo wielu wędrowców na El Camino nie jest za bardzo religijnych lub wyznają inne religie (np dużo buddystów z Koreu Płd) .. ale myślę, że wielu szuka duchowości i innego spojrzenia ..
      na pewno powrócę .. ale też mam w planie już za rok wędrówkę duchową w Nepalu na pętli Annapurny, a potem Tro Breizh w Bretanii, i pielgrzymkę na Shikoku w Japonii

      pozdrawiam bardzo ciepło i bardzo dziękuję z tak wiele miłych słów

      Usuń
  17. dziekuje za linki, musialam przechodzic kolo tego baru, ale niestety w nim nie zawitalam :)
    a basen widzialam, robi meeega wrazenie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zawsze możesz nadrobić .. do Barcelony powraca się .. tak to już z nią jest :^)
      słonecznie pozdrawiam :^)

      Usuń
  18. :) witaj Piotrze po wakacyjnie:)jak zwykle odnajduje u Ciebie dobroć , spokój i refleksje
    Czytam i wpadam w pozytywne wibracje:)a dla wątpiących w swoje siły wiersz Ks. Twardowskiego

    " nie bój się chodzenia po morzu
    nieudanego życia
    wszystkiego najlepszego
    dokładnej sumy niedokładnych danych
    miłości nie dla ciebie
    czekania na nikogo

    przytul w ten czas nieludzki
    swe ucho do poduszki
    bo to co nas spotyka
    przychodzi spoza nas"
    Serdecznie pozdrawiam :)J.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Justyno .. bardzo dziękuję .. tak miło Cię ponownie tu widzieć.. trzymam kciuki, że wypad w północne rejony pięknie się udał .. wersy piękne i przynoszą refleksję jak zawsze u ksiedza Twardowskiegom
      bardzo ciepło pozdrawiam już wrześniowo :^)

      Usuń
  19. Świetne zdjęcie, aż się oczy cieszą jak je widzą :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo dziękuję i bardzo dziękuję za miłą wizytę .. słoneczne pozdrowienia

      Usuń
  20. niedawno właśnie mój wzrok padł na ten znak, których u nas mnóstwo w okolicy i przypomniałam sobie Twoją drogę ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo dziękuję . tak wiem, że w Twych okolicach Droga ma wiele znaków muszli :^) ... obiecuję sobie tam kiedyś zawitać w mojej długiej Drodze z Polski do Santiago :^)
      pozdrawiam bardzo ciepło :^)

      Usuń
  21. Wczoraj obejrzałam w końcu "Drogę życia"...Wspaniały, wzruszający film, który skierował moje myśli między innymi do Ciebie i do Twojego bloga. Camino zaczyna mnie wołać coraz głośniej...:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu bardzo mi miło, że pomyślałaś o moim blogu kiedy oglądałaś Drogę Życia :^)
      i ja także znalazłem ten film jako inspirujący ..
      a Ty masz tak blisko do El Camino :^) .... bardzo mocno życzę Ci El Camino i aby było dla Ciebie inspiracją
      pozdrawiam bardzo ciepło :^)

      Usuń
  22. Bardzo piekna ta polna droga, wrecz symboliczna, szkoda, ze czesto nasze zycie takiej nie przypomina:) ta jest prosta, jasna, oczywista, promienna. Ile sie nieraz trzeba w zyciu nakrecic kretych drozek by wyjsc na taka "prosta" :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo dziękuję Agnieszko .. bardzo dziękuję za odwiedziny na tej notce .. :^) .. tak nasza Droga tylko czasem jest tak prosta i pięknie oświetlona .. ale bardzo wart żyć dla takich chwil :^)
      pozdrawiam bardzo ciepło :^)

      Usuń

Prześlij komentarz