Moje Mazowsze

Moje Mazowsze - zawsze do Ciebie wracam. A to do moich Skierniewic gdzie spoczywają przodkowie moi, a to do Żelazowej Woli gdzie delikatnie brzmią mazurki, a to na Plac Zamkowy by cieszyć się pięknem odbudowanego miasta nieujarzmionego, a tym razem też i na skarpę w Płocku skąd Wisła tak piękna nasza po horyzont  ...




 1.
Mazowsze. Piasek, Wisła i las.
Mazowsze moje. Płasko, daleko -
pod potokami szumiących gwiazd,
pod sosen rzeką.
Jeszcze tu wczoraj słyszałem trzask:
salwa jak poklask wielkiej dłoni.
Był las. Pochłonął znowu las
kaski wysokie, kości i konie.
....
Mazowsze - Krzysztof Kamil Baczyński  - 24.07.1943 




Komentarze

  1. Człowiek choćby nie wiadomo jak daleko zawędrował i gdzie osiadł, nigdy nie zapomni o swoich korzeniach... :)

    I dziękuję za odrobinę Baczyńskiego!
    Pozdrawiam bardzo serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo pięknie to ujęłaś Iza .. to dokładnie tak jest .. Baczyński jest zawsze przy mnie :^)
      .. pozdrawiam bardzo ciepło :^)

      Usuń
  2. Znasz Płock? Planuję się wybrać jeszcze we wrześniu, warto?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzień Dobry Ajka .. znam Płock tylko troszeńkę .. byłem tam dokładnie tydzień temu po raz pierwszy od ponad 25 lat .. podoba mi się .. jest pięknie odnowiony a skarpa Wisły jest bardzo piękna .. być może uda mi się powrócić tam jeszcze .. miasto ma tak wiele historii Płock był stolicą Mazowsza na długo przed Warszawą :^)
      słoneczne pozdrowienia :^)

      Usuń
  3. Cieszę się że udała Ci się podróż do Ojczyzny.
    Pewnie na jakiś czas starczy Ci tych widoków które schowałeś pod powiekami :) każde mrugnięcie oczu....jedno zdjęcie. Masz ich tysiące. Tysiące obrazów do wspominania.
    Pozdrawiam już z chłodnego Białegostoku :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Julio,lubie to Twoje okreslenie"schowac widoki pod powiekami",podoba mi sie:)

      Usuń
    2. Dzięki Maguś :)
      No właśnie jak jestem gdziekolwiek, w jakimś pięknym miejscu, to sama nie wiem co robić. Robić zdjęcia czy zapamiętywać i właśnie chować widoki pod powiekami.

      Usuń
    3. Julio bardzo pięknie to ujęłaś o widokach pod powiekami :^) .. dla mnie każde odwiedziny w ojczyźnie dają tak wiele widoków pod powiekami .. bardzo pięknieją nasze miasta i wioski .. widać, że ludzie dbają o swoje domy .. tak wiele kwiatów w oknach i na balkonach .. na pewno mam różowe okulary takie patriotyczne z daleka ale lubię jee mieć :^))
      bardzo ciepło pozdrawiam :^)

      Usuń
  4. Tak pieknie napisales i pokazales ze mam ochote wsiasc w samolot i poleciec.
    Ale wszystkich,ktorych kocham mam tutaj,wiec moze kiedys:),miejsca i krajobrazy moga poczekac:)
    Pozddrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję Ci Maga .. i bardzo dziękuję za miłe odwiedziny ..
      myślę, że bardzo warto odwiedzić Ojczyznę .. na pewno mam różowe okulary ale widzę jak pięknieje w oczach .. dla mnie to zawsze bardzo sentymantalne odwiedziny bo tam moi Rodzice i cała moja młodość :^)
      bardzo ciepło pozdrawiam z jeszcze upalnego południa Stanów :^)

      Usuń
  5. Zawsze się tęskni do miejsca skąd się pochodzi choćby nie wiem co. Piękne to Twoje Mazowsze :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo Ci dziękuję .. tak mam wiele sentymentu dla tej mazowieckiej równiny i wstążki Wisły .. kiedy już ją widzę z samolotu to zawsze chwyta mnie za gardło wzruszenie .. tak jakbym słyszał mazurka Chopina .. mazurki są jak ta równina i pola i lasy :^)
      słonecznie pozdrawiam :^)

      Usuń
  6. Do ukochanych miejsc z dzieciństwa zawsze chętnie się wraca... I cokolwiek by się potem nie widziało, tam zawsze będzie najpiękniej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuje Ci za miłą wizytę Hemli .. tak dokładnie jest z miejscami z dzieciństwa i młodości .. one już na zawsze są zajmują tak specjalne miejsce w naszej pamięci
      słonecznie pozdrawiam :^)

      Usuń
  7. Świetne te panoramy!
    Zgadzam się, że do miejsc, gdzie zostawiliśmy swoje korzenie i mnóstwo wspomnień, dźwięków, obrazów i zapachów z przeszłości, zawsze się chętnie wraca. Z motylami w brzuchu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo Ci dziękuję .. tak dokładnie jest z tymi motylkami :^))
      pozdrawiam bardzo ciepło :^)

      Usuń
  8. sama tęsknię za Mazowszem, ale stosunkowo często tam bywam :) panoramy mega!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo Ci dziękuję Bina .. zazdroszczę Ci, że możesz powracać często ..
      bardzo ciepło pozdrawiam :^)

      Usuń
  9. :) Byłeś w Polsce ... i jak znajdujesz wspomnienia w zderzeniu z realnością :)?
    Cieszę się ,że wróciłeś i choć irracjonalnie to zabrzmi tęskniłam do Twojego pisania , do rzucanych na ekran refleksji , do skrawków poezji do tego spokoju , który wnosisz w wirtualność. Spokoju i kultury ... do wszystkiego co tu znajduję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak byłem na moim rodzinnym Mazowszu choć głównie w sprawach służbowych w Płocku i w Warszawie a potem odwiedziłem jeszcze Świnoujście gdzie moi Rodzice byli na wakacjach a potem króciutko jeszcze Poznań i Białystok .. polskie miasta i wioski tak bardzo pięknieją .. z emigranckiej perspektywy tak dobrze to widać .. ludzie też bardzo się zmieniają .. tak wiele osób mówi swobodnie obcymi językami i podrózuje po świecie .. ludzie dbają o swoje domy wszędzie widać kiwty w oknach czy na balkonach .. choć przyznam też bardzo znaczący materlializm być może jest to naturalna faza ... mam pewnie różowe okulary ale widzę Polskę coraz to piękniejszą i otwartą na świat .. powracam do Ojczyzny kilka razy w roku
      Bardzo dziękuję Ci Justyno za tak miłe słowa . .wiele dla mnie znaczą .. chcę zamieszczać więcej 'skrawków poezji' jak to pięknie napisałaś ...
      pozdrawiam bardzo ciepło :^)

      Usuń
    2. Miło to czytać , że Polska nabiera urody:) Bo często My tu na miejscu narzekamy i nie widzimy jak piękniejemy :)

      Usuń
    3. tak bardzo nabiera urody .. myślę, że po prostu ludzie dbają o siebie i swoje domy i otoczenie .. .. z perspektywy emigracyjnej to widać na pewno wyraźniej .. a narzekanie to już nasza narodowa specjalność .. .jeszcze się taki nie urodził .. co by nam wszystkim dogodził :^))
      słoneczne pozdrowienia :^)

      Usuń
  10. powrót do korzenie to niesamowite przeżycie. fajnie,że się udało !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za miłe odwiedziny. Każde moje odwiedziny w Polsce to wielkie przeżycie dla mnke .. słoneczne pozdrowienia

      Usuń
  11. Czytając Twojego posta można powiedzieć jedno - nie ważne jak daleko sie mieszka, za oceanem, przed nim, czy całkiem nie daleko - i tak każdy wraca duszą i ciałem do swojego miejsca - ojczyzny :) Pozdrawiam ciepło :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję Ci Agnieszko za tak piękne słowa.. To dokładnie tak jest że powraca się i duszą i ciałem i jest po prostu pięknie
      pozdrawiam bardzo ciepło :^)

      Usuń
  12. oj jak ja lubię Baczyńskiego:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to jest nas co najmniej dwoje .. ale myślę, że są nas setli tysięcy :^)
      słoneczne pozdrowienia :^)

      Usuń

Prześlij komentarz