Znów tak daleko w ten dzień...

To w ten Dzień listopadowy najbardziej tęsknię tak już od lat... Znowu jestem tak daleko ..tak ale ja powrócę

W mojej ojczyźnie, do której nie wrócę,
Jest takie leśne jezioro ogromne,
Chmury szerokie, rozdarte, cudowne
Pamiętam, kiedy wzrok za siebie rzucę.

I płytkich wód szept w jakimś mroku ciemnym,
I dno, na którym są trawy cierniste,
Mew czarnych krzyk, zachodów zimnych czerwień,
Cyranek świsty w górze porywiste.

Śpi w niebie moim to jezioro cierni.
Pochylam się i widzę tam na dnie
Blask mego życia. I to, co straszy mnie,

Jest tam, nim śmierć mój kształt na wieki spełni.

W mojej ojczyźnie - Czesław Miłosz, 1937






Komentarze

  1. Odpowiedzi
    1. tak jeden z najbliższych mi i które znam na pamieć .. pozdrawiam bardzo ciepło Nika :^)

      Usuń
  2. Akurat w ten dzień? A nie w Wigilię? Święta Bożego Narodzenia?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to samo pomyslalam!

      piekne to zdjecie ksiezyca

      Usuń
    2. Julia i Bina .. bardzo dziękuję Wam za zawsze miłe odwiedziny .. tak właśnie Dzień Zaduszny to ten kiedy tęsknię za Ojczyzną najbardziej .. może to jesienny klimat przemijania może kontrast z rozśmianym Halloween które mnie tu otacza i brak skupienia i zamyślenia ,, tak strasznie tęsknię w ten dzień aby zapalić znicze i położyć kwiaty i pomodlć się tak po swojemu i wspomnieć ... pozdrawiam bardzo ciepło :^)

      Usuń
  3. W ten dzień każdy z nas odczuwa tęsknotę....Wielką, nostalgiczną, melancholijną...Smutną....Tęsknotę za czymś, czego już nie będzie....I w żaden inny dzień ona nie jest tak dokuczliwa...I uwierz mi - nie ma znaczenia czy blisko czy daleko......

    "Noc na niebie gwiazdy błyszczące nakleja…
    Wspomnieniem, tęsknotą, myślą…
    Nie widać nic…
    Mrok…Cisza…Pustka….
    Uczucia wirują w ciemności…
    Wszystko znikło…
    Zostały w sercu tylko wspomnienia…
    …których nigdy nie zapomnę"…

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Beata bardzo dziękuję za tak piękny komentarz 'Noc na niebie gwiazdy błyszczące nakleja' .. wzruszające .. tak chyba klimat jesieni na nas działa zamyśleniem, tęsknotą, nostalgią .. emigracja i oddalenie w przestrzeni i kulturze potęguje to uczucie jeszcze bardziej .. pozdrawiam bardzo ciepło :^)

      Usuń
  4. Rozumiem Cię Piotrze!!! Raz w życiu zdarzyło mi się, w tym czasie, być za granicą.....było bardzo ciężko...tak bardzo, chociaż w ten jeden dzień chce się być... i powspominać, zapalić znicz, położyć kwiaty...być, po prostu być!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dokładnie tak jest jak tak pięknie napisałaś .. tak bardzo chcę się być i zapalić znicz i pomodlić po swojemu ..
      pozdrawiam bardzo ciepło :^)

      Usuń
  5. w takim razie nic tylko pora wracać!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :^) .. tak .. choć nie jest to proste po tylu latach .. ale powrócę już za parę lat .. pozdrawiam bardzo ciepło :^)

      Usuń
  6. zaduma, refleksja i pytanie co potem?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. myślę, że potem znowu zamyślenie i refleksja .. i tak bez końca :^) .. pozdrawiam bardzo ciepło :^)

      Usuń
  7. Nieobecni ciałem jedynie.

    A przecież w sercu nosimy Ich zawsze.
    Gdziekolwiek są, są tutaj...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo pięknie to ujęłaś Droga Mar Canela .. w sercu nadal nosimy .. pozdrawiam bardzo ciepło :^)

      Usuń
  8. Tez w ten dzien przerazliwie tesknie. Za miejscem wciaz pelnym rzeczy i sprzetow Ukochanej Osoby, ktorej juz tam nie spotkam. Ktorej nigdy juz nie spotkam...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. współczuję Ci Pietia .. pozdrawiam bardzo ciepło

      Usuń
  9. Ja się akurat nie dziwię, że w ten dzień tęskni się bardziej. Szybkiego powrotu Piotrze! Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo dziękuję Iza ..bardzo mi miło .. tak jeszcze tylko parę lat ... mam już upatrzone mieszkanko w Krakowie tuż nad Wisłą .. pozdrawiam bardzo ciepło :^)

      Usuń
  10. ja też tęsknię.. a jeśli ktoś czuje to samo, co Ty, to zawsze raźniej, nie??
    pozdrowienia Piotruś!!!!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to jest nas już nas conajmniej dwoje tęskniących :^) .. bardzo miło to wiedzieć :^) .. pozdrawiam bardzo ciepło :^)

      Usuń
  11. Myślę, że też bym tęskniła, bo to dzień pełen zadumy i tęsknoty.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak zamyślenie, nostalgia, tęsknota to są takie przyjaciółki nierozłączne :^) .. pozdrawiam bardzo ciepło :^)

      Usuń
  12. Feliks Konarski

    Są ludzie tak szczęśliwi, że o nic nie proszą...
    Są nieba wciąż błękitne, które chmur nie noszą...
    Są lądy nie znające zimy ani jesieni...
    Są rzeki, w których woda szmaragdem się mieni...
    Są drzewa, których zieleń staje się okrutna...
    Są ptaki kolorowe jak Tycjana płótna...
    Są miasta wiecznie białe albo wiecznie złote...
    Skazane od powicia na słońca spiekotę!
    A ja bym chciał już wreszcie spojrzeć raz do góry
    I ujrzeć szare niebo, a na nim szare chmury -
    I z tych chmur, żeby deszczu szare krople błysły,
    a tuż u stóp zmęczonych szare fale Wisły...
    Szarym jesiennym rankiem iść przez Marszałkowską,
    pod szarym niebem usiąść ze swą szarą troską...
    Znów się znaleźć, jak dawniej, w szarych wróbli tłumie
    Ja, szary, prosty człowiek...
    a świat nie rozumie .

    Piotrze echhhhh czasami brak słów :) ale jak wrócisz to pewnie wiele osób sie z tego ucieszy :) ja wśrod nich będę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Justyna . to tak cudowne wersy .. jakby z emigranckiego serca .. 'Znów się znaleźć, jak dawniej, w szarych wróbli tłumie' .. o tak bardzo warto .. mam już upatrzone mieszkanko opodal 'szarych fal Wisły' :^) ... bardzo Ci dziękuję za poezję i pozdrawiam bardzo ciepło :^)

      Usuń
  13. Czasem tęsknota mniej boli (szczególnie, gdy dotyczy osoby, która odeszła), gdy jest się daleko...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. współczuję Marta .. myślę, że wiem co czujesz .. pozdrawiam bardzo ciepło :^)

      Usuń
  14. Odpowiedzi
    1. bardzo mi miło .. ten wiersz od tak wielu lat i mnie bliski .. w kilku wersach oddaje stan duszy, który trudno opisać
      pozdrawiam bardzo ciepło i bardzo dziękuję za miłe odwiedziny :^)

      Usuń

Prześlij komentarz