Kraków mgiełkowo

Nieprzemijająco jestem zauroczony Plantami. W szacie każdej z pór roku. Teraz tak bez listków przywołują one nastrój z płótna Wyspiańskiego - od lat jednego z moich ulubionych.


Tym razem miałem okazję spędzić więcej czasu na Kazimierzu i wysłuchać koncertu muzyki klezmerskiej w Synagodze Izaaka Jakubowicza. I muzyka i synagoga i jej historia zrobiły na mnie wielkie wrażenie. Jak wielokrotnie przedtem opanował mnie tak wielki żal, że nasza ojczysta kultura została tak tragicznie pozbawiona kultury Żydów polskich. Dziś pozostaje jedynie szacunek i smutek choć radośnie było się dowiedzieć, że gmina żydowska Chabad-Lubavitch spotyka się i modli się w Synagodze.


Przechodząc obok Wawelu myślę zawsze o Złotym Polskim Wieku dla mnie złotym poprzez tolerancję i szacunek dla inności i wierzę, że taki wiek powróci a może już trwa pomimo tych hałaśliwych, otumanionych lecz nielicznych, którzy starają się temu zaprzeczyć. Wierzę, że już trwa tym bardziej, że tym razem ten mój króciutki pobyt w Krakowie był pierwszym krokiem bardzo długiego powrotu. Idąc ulicami spoglądałem na miasto i z miłością i z troską - już nie turysty ... 




Komentarze

  1. Romantyczne bardzo : i tekst i zdjecia.. A na tym ostatnim tylko dorozki (zaczarowanej) brak....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję Nika ! .. tak dokładnie tak jak napisałaś brakowało m Zaczarowanej Dorożki .. być może ona pojawia się na Rynku dużo później po północy już :^) .. i to dokładnie tam Mistrz Konstanty napisał Dorożkę tuż po wojnie :^)
      bardzo ciepło pozdrawiam :^)

      Usuń
  2. Cieszę się że koncert Ci się spodobał :)))
    Śliczne nastrojowe zdjęcia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję Julio.. i bardzo dziękuję za inspirację koncertem ..dotarłem tam dzięki Twoim wskazówkom i muzyka i Synagoga zrobiły na mnie wielkie wrażenie

      bardzo ciepło pozdrawiam :^) .. wiele dobrych fal ~~~~~~~~~~~~~~~~ :^)

      Usuń
  3. Ostatnie zdjęcie przyciąga wzrok, piękne jest. Żałuję że spędziłam tak krótki czas w Krakowie, ale z jednej strony się cieszę, bo wrócę tam nie raz. Przeloty z Danii są za grosze, więc kto wie może i ja niedługo będę spacerować po Kazimierzu. Czasami warto czekać dłużej na coś co uszczęśliwi nas do końca życia... Pozdrawiam z deszczowej Danii!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Żaneta bardzo dziękuję za miłe odwiedziny i miłe słowa . Wiele dla mnie znaczą bo to Twoje obrazy są dla mnie inspiracją :^)
      Życzę Ci wiele niezapomnianych powrotów do Krakowa i na Kazimierz .. zauważyłem, że masz dobre połączenie z Danii :^)
      https://lh5.googleusercontent.com/-cULoyYJx48Q/UrJx3cGFqXI/AAAAAAAAPpg/axE6eD41PdQ/w650-h592-no/ryanair.JPG
      .. pięknie to ujęłaś, że warto poczekać .. i ja w to wierzę :^)
      bardzo ciepło pozdrawiam i życzę Ci pięknej białej zimy w Danii :^)

      Usuń
  4. Kiedyś nie przepadałam za Krakowem, chyba nie wiązały mnie z tym miejscem żadne emocje, patrzyłam na nie jak na zwykłe miasto, pewnie właśnie "okiem turysty". Ale kiedyś spędziłam tam tydzień osobiście targana silnymi emocjami i chłonęłam to miasto inaczej, wszystkimi zmysłami, czasami zamykałam oczy, żeby słyszeć intensywniej, czasami dotykałam starych murów, nie żałowałam sobie miejscowych specjałów. I odtąd to dla mnie miasto magiczne :))) A Kazimierz jest niesamowity, mogłabym tam chodzić godzinami :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za miłe odwiedziny :^) .. chyba i ja miałem podobnie ... przez lata studenckie Kraków był dla mnie miejscem postoju przed lub po górskich wędrówkach ..nie przeżyłem nigdy tak silnych emocji o jakich Ty tak pięknie wspomniałaś (o dotykaniu murów :^) ) .. lecz już po latach na emigracji jedne z odwiedzin sprawiły, że bardzo na mnie zaczął działać poprzez historię i kulturę .. a i Planty i Kazimierz są magiczne dla mnie .. bardzo ciepło pozdrawiam i życzę Ci inspirujących powrotów na Kazimierz :^)

      Usuń
  5. Pięknie prezentuje się na Twoich zdjęciach dawna stolica nocą :)
    Kraków jest magicznym miastem. Można narzekać, że jest tam wiecznie tłok (jak nie turyści, to studenci), powietrze jest zanieczyszczone, ale to miasto naprawdę ma duszę. Od małego wymarzyłam sobie, że będę tam mieszkać, i teraz, jak się to udało, chyba nie prędko się stąd ruszę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hemli bardzo dziękuję za miłe odwiedziny i zazdroszczę Ci, że możesz cieszyć się kulturą i historią Krakowa codziennie no i że masz tak blisko w Tatry :^) trzymam kciuki za moje plany zamieszkania w Krakowie . są już o wiele bardziej realne niż miesiąc temu :^)
      i na pewno będę wtedy wdzięczny za informację jak być wolutnariuszem w TPN :^)
      bardzo ciepło Was pozdrawiam :^)

      Usuń
  6. Kocham Kraków! Rzadko tam bywam, ale każde odwiedziny to odkrywanie nie tylko miejsc, to podróż w głąb siebie, to niesamowite doznania, to cudowne wspomnienia dni i nocy spędzonych z Osobą, którą kochałem, a która odkryła dla mnie Kazimierz. Właśnie wtedy sercem przepełnionym gorącym uczuciem patrzyłem na zimowy, nocny i taki przepiękny pejzaż Krakowa jak z Twych fotek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pietia bardzo dziękuję Ci za to osobiste wspomnienie o Krakowie Myślę, że to jest niepowtarzalnie romantyczne być 'pijanym z miłości' i doświadczyć miasto w takim momencie .. zdarzyło mi się to tylko raz w życiu daleko od kraju a w Krakowie też ale niestety bez tej ukochanej osoby obok mnie .. po prostu nie było mi to dane :^)
      bardzo ciepło pozdrawiam :^)

      Usuń
  7. tak dawno nie byłam w Krakowie... a zimą to w ogóle już chyba nigdy! muszę to zobaczyć na własne oczy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo warto Bina .. i z Paryża (no prawie Paryża :^) ) masz Ryanair i chyba EasyJet też :^) ..
      bardzo ciepło pozdrawiam :^)

      Usuń
  8. W Krakowie spędziłam najpiękniejsze lata mojego życia. Już tam nie mieszkam, ale często odwiedzam i zawsze zachycam się wszystkim na nowo. Byłam w Krakowie tydzień temu i z tego co widzę byliśmy tam mniej więcej w tym samym czasie :)
    Pozdrawiam serdecznie z Wiednia
    Kasia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kasiu bardzo dziękuję Ci za miłe odwiedziny i pozwoliłem sobie na rewizytę u Ciebie :^) .. może kiedyś będzie okazja by się spotkać w Krakowie .. lub w Wiedniu :^) .. bardzo ciepło pozdrawiam :^)

      Usuń
  9. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  10. Tęsknie za Krakowem - fajnie było tam studiować :) Bardzo nastrojowe zdjęcia i poruszający tekst Piotrze, życzę rychłego powrotu :) Serdeczności! ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Iza bardzo dziękuję za miłe słowa i zawsze miłą mi wizytę na blogu . oh jej zazdroszczę Ci, że studiowałaś w Krakowie .. gdybym miał okazję przeżyć czasy studenckie jeszcze raz to też wybrałbym Kraków :^) .. mój powrót będzie długi ale zrobiłem pierwszy krok :^) .. i ciesze się już aby Was kiedyś spotkać w Beskidach, Gorcach, Pieninach, i Tatrach :^)
      bardzo ciepło pozdrawiam :^)

      Usuń
  11. U mnie też dzisiaj o Krakowie, ale w kolorach. Twój prezentuje się dokładnie tak jak napisałeś. Artystyczny i nastrojowy...Pozdrowienia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Droga Milady .. tak podziwiałem Twoje zdjęcia u Ciebie .. ależ miałaś piękne niebo ! .. no i fajnie bo ja też włóczyłem się na Kupie :^))
      bardzo ciepło pozdrawiam :^)

      Usuń
  12. Krakow i tekst jak zawsze piekny:) Zimowe pozdrowienia:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję Ci Ola ! Bardzo mi miło, że odwiedzasz peregrino .. Bardzo ciepło pozdrawiam :^)

      Usuń
  13. Kraków to moje ulubione miasto, zaraz po rodzinnym Wrocławiu. Kiedyś bardzo marzyłam aby w nim zamieszkać. Jak wrócę do Polski muszę zrobić sobie wycieczkę do Krakowa :) Pomimo, że nie udało mi się tam przeprowadzić, to bardzo chętnie wracam w to miejsce, jak tylko mam czas i możliwość.

    Pozdrawiam
    Magda

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Magda witaj u peregrino. bardzo dziękuję za miłe odwiedziny .. a ja bardzo lubię Wroclove też :^))
      ja też marzyłem od lat o Krakowie i teraz jestem najbliżej tych marzeń od lat .. ale jeszcze trochę czasu upłynie :^)
      bardzo ciepło pozdrawiam :^)

      Usuń
  14. Kraków jest naprawdę pięknym miastem, tylko żeby jeszcze porządek zrobili z tym chuligaństwem jakie ostatnio się nasila, bo strach wyjść wieczorem te zabytki podziwiać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. drogi Krakusie .. bardzo dziękuję za miłe odwiedziny.. myślę, że chuligaństwo to nie tylko problem krakowski .. a wiesz chodziłem po Kazimierzu i Starym Mieście późnym wieczorem i czułem się całkiem bezpiecznie :^)
      serdeczne pozdrowienia :^)

      Usuń
  15. Widzę, że marzenie się spełnia :) Bardzo się cieszę :) Kraków na Twoich zdjęciach zachwyca!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za miłe odwiedziny :^) .. marzenie spełnia się bardzo powoli ale po troszeczku tak :^)
      bardzo dziękuję za miłe słowa i bardzo ciepło pozdrawiam :^)

      Usuń
  16. Witaj Piotrze
    To prawda Kraków jest magiczny ,ma w sobie coś magnetycznego , co przyciąga i nie pozwala zapomnieć. Kraków jest na mojej liście miast odwiedzanych dosc często z młodzieżą , ale najlepiej lubię być w Krakowie sama i sama włóczyć się uliczkami , sama usiąść na ławce pokarmic gołębie lub pod Sukiennicami obejrzeć obrazy ... wtedy Kraków jest jeszcze piękniejszy bo nastrojowy i klimatyczny :)
    ściskam Cie serdecznie i zostawiam wiersz do posłuchania :) jeden z moim ulubionych współczesnych petów K.C. Buszman
    http://www.youtube.com/watch?v=nROSg7tbEwk

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Justyna bardzo dziękuję Ci za tak piękną notkę .. i ja też tak mam, że uwielbiam włóczyć się po Krakowie pozornie bez celu .. usiąść na ławce na Plantach i czytać poezję :^) .. poezja, którą mi przesłałaś chwyta za serce :^) ..
      bardzo ciepło pozdrawiam :^)

      Usuń
  17. Kraków jest miastem, nie potrafię ująć tego w słowa, ale wiem, że Czuję się tutaj na Swoim Miejscu jeśli chodzi o kulturę.Może kiedyś jakaś przeprowadzka?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu bardzo dziękuję za miłe odwiedziny :^) .. tak właśnie jest i ze mną czuję jakąś więź z historią i kulturą, którą to więź trudno ubrać w słowa :^) ... tak przeprowadzka będzie ale jeszcze za jakiś czas :^)
      bardzo ciepło pozdrawiam :^)

      Usuń
  18. Twoje zdjęcia udowadniają wyższość późnej jesieni/zimy nad liściastymi porami roku! (Nie śmiem bowiem napisać "wyższość Krakowa nad innymi miastami" choć kusi;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czaro tak miło Cię widzieć u peregrino :^) bardzo dziękuję Ci za odwiedziny .. na pewno brak listków odsłania inne prespektywy i daje jakiś magiczny klimat melancholii .. uwielbiam to :^) .. ale bardzo lubię tez świeżą zieleń majową na Plantach tak jak tutaj :^)
      https://picasaweb.google.com/109085762997209457441/KrakowWiosenka2013?authuser=0&feat=directlink

      Kraków jest mi bardzo bliski sercu w jakiś trudny do ubrania w słowa sposób ..ale wiesz w każdym mieście, w którym się kiedyś zatrzymałem na jakiś czas znalazłem coś przepięknego :^) i bliskiego mi ... i na pewno Ty też jak w tym magicznym mieście gdzie teraz mieszkasz :^)
      bardzo ciepło pozdrawiam :^)

      Usuń
  19. Piękne zdjęcia. Może to za sprawą barw, ale przez chwile wydawało mi się jakby czas stanął w miejscu. Potrzebowałam chwili, żeby zorientować się, że zdjęcia robione przez Ciebie, nie jakieś odnalezione w czeluściach internetu. Genialne!

    OdpowiedzUsuń
  20. Asia Bardzo dziękuję Ci za tak piękny komentarz. Kraków tym razem powitał mnie mgiełkowo i deszczowo ale jak zawsze magicznie na Plantach :^) .. bardzo mi się podobają 'czeluście Internetu' :^) Bardzo ciepło pozdrawiam :^)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz