Jest takie miasto.. - Godzina W - Pamiętamy ....




Godzina W - pamiętam i będę pamiętać ... i jest nas miliony w Polsce i także bardzo daleko tam gdzie los nas rzucił



Nocą słyszę, jak coraz bliżej
drżąc i grając krąg się zaciska.
A mnie przecież zdrój rzeźbił chyży,
wyhuśtała mnie chmur kołyska.
  
A mnie przecież wody szerokie
na dźwigarach swych niosły ptaki
bzu dzikiego; bujne obłoki
były dla mnie jak uśmiech matki.
  
Krąg powolny dzień czy noc krąży,
ostrzem świszcząc tnie już przy ustach,
a mnie przecież tak jak i innym
ziemia rosła - tęga nie pusta. 

I mnie przecież jak dymu laska
wytryskała gołębia młodość;
teraz na dnie śmierci wyrastam
ja - syn dziki mego narodu.
  
Krąg jak nożem z wolna rozcina,
przetnie światło, zanim dzień minie,
a ja prześpię czas wielkiej rzeźby
z głową ciężką na karabinie.
  
Obskoczony przez zdarzeń zamęt,
kręgiem ostrym rozdarty na pół,
głowę rzucę pod wiatr jak granat,
piersi zgniecie czas czarną łapą;
  
bo to była życia nieśmiałość,
a odwaga - gdy śmiercią niosło.
Umrzeć przyjdzie gdy się kochało
wielkie sprawy głupią miłością.

Krzysztof Kamil Baczyński


Komentarze

  1. Pamietamy! A dzis o 17 bede tam dzieki transmisji (http://www.1944.pl/godzina_w/), przynajmniej w taki sposob
    oddam hold walczacym. :) I bede wspominala moja wizyte w Warszawie sprzed kilku lat wlasnie w tym dniu...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję Ola .. dzięki Tobie oglądałem w sieci obchody Godziny W .. bardzo chciałbym być tam kiedyś 1 sierpnia
      za parę tygodni odwiedzię Muzeum Powstania Warszawskiego
      pozdrawiam bardzo ciepło :^)

      Usuń
  2. Mroczne takie to zdjęcie Warszawy.....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. chciałem uchwycić kontury Starego Miasta
      pozdrawiam bardzo ciepło :^)

      Usuń
  3. Tak, nadal jest takie miasto! Czołem!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak jakie to szczęście, że nadal jest i pamięta .. będę tam za 2 tygodnie ..
      pozdrawiam bardzo ciepło :^)

      Usuń
  4. pamiętamy, tym bardziej, że mieszkam na Woli plus rodzina mi wyginęła z tego brzegu Wisły:( dobrze, że choć część się na Pradze uchowala bo mnie by nie było...
    trochę dziwna jest ta komercjalizacja powstania ostatnimi czasy, ale lepsze to niż niepamięć

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo mi przykro, że Twoja Rodzina doświadczyła tragedii Powstania .. Ochota i Wola były najciężej doświadczone przez bestialskich SSmanów często zwyrodnialców o niezwykłym okrucieństwie część z nich zdrajców rosyjskich

      rozumiem co masz na myśli ale pamięć jest dla mnie najważniejsza

      pozdrawiam bardzo ciepło :^)

      Usuń
  5. Pamiętamy Piotrze, nie inaczej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo dziękuję Julio
      wiele dobrych fal .. ściskam bardzo ciepło :^)

      Usuń
  6. Pamiętam i dziękuję. Jestem dumna, że urodziłam się w tym kraju.
    A wiersz... Uwielbiam poezję Baczyńskiego. Zawsze mnie wzrusza do łez.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo Ci dziękuję Nika za tak piękny komentarz .. ten wiersz bardzo na mnie działa i wzrusza mnie głęboko
      i ja także jestem dumny z tego, że jestem Polakiem .. w tej chwili jeszcze daleko ale zawsze Polakiem :^)
      pozdrawiam bardzo ciepło :^)

      Usuń
  7. Odpowiedzi
    1. bardzo dziękuję Małgosiu i pozdrawiam bardzo ciepło :^)

      Usuń
  8. Odpowiedzi
    1. bardzo dziękuję Agnieszka i pozdrawiam Was bardzo ciepło w podróży :^)

      Usuń
  9. I ja pamiętam, ale chyba trochę inaczej... Moje myśli wczoraj były pełne smutku i goryczy. I pełne żalu, bo tylu wspaniałych, mądrych, silnych ludzi zginęło - tak szybko, tak... "łatwo", tak... (to jedno oceniające słowo nie może mi przejść przez gardło). Oddaję powstańcom hołd, bo walczyli także o moją wolność. Ale ten dzień, ta rocznica powinny być przestrogą przed podobnymi narodowymi zrywami. Ci ludzie mogli budować wolną Polskę i pewnie zbudowaliby ją lepszą niż to się stało w rzeczywistości. Zabrakło ich. Przez czyjeś decyzje. Poszli na pewną śmierć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo dziękuję Ci za głęboki i zamyślony komentarz .. i dla mnie myśl po ofiarach Powstania nie jest łatwa ... trudno mi gdybać .. myślę, że tak jak wielu innych pognałbym na barykady pomimo tak nierównej walki .. a jednak myślę, że zrywy patriotyczne w walce o wolność wymykają się prostemu rachunkowi .... na pewno Bór-Komorowski był naiwny licząc na słabość Niemców i odsiecz od Sowietów .. kontratak Werhrmachtu pod Radzyminem spowodował, że Warszawa była na pastwie ludobójczych bestii zwyrodnialców z SS ,, Sowieci nie zbombardowali lotnisk Luftwaffe ani nie pozwolili Amerykanom lądować na swoich .. Powstańcy mieli amucji na kilka dni tylko ...
      tak mi niesamowicie smutno kiedy pomyśle jak Francuzi przy pomocy Amerykanów wyzwolili Paryż też w sierpniu 1944
      ... a Sowieci byli po prostu naszymi drugimi wrogami .. Katyń był tylko kilka lat wcześniej

      pozdrawiam Cię bardzo ciepło

      Usuń
  10. Piotrze Powstanie Warszawskie jest z jednej strony oceniane bardzo negatywnie , jako polityczne rozgrywki , które spowodowały śmierć wielu ludzi , głównie młodych -pokolenia Kolumów, ale jest też drugi wymiar czysto ludzki , patriotyczny , zryw Polaków i poświęcenie tego co najważniejsze życia ,za ojczyznę. Można dyskutować , mozna przytaczać argumenty , można nawet dośc do wniosku ,że Powstanie było zbyt "drogie" i że zniszczono nam stolicę i kolejny raz wymordowano najcenniejszych, ale na całym świecie Powstańcy zyskali szacunek , podziw a Polacy opinię bohaterów niezłomnych.
    https://www.youtube.com/watch?v=XyOPRqdF7X8

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Justyna bardzo dziękuję za to nieprzemijające wykonanie Ewy Demarczyk .. wzrusza po prostu ... myślę, że tak jak tysiące innych dołączyłbym do walki nawet wiedząc, że nadzieje były połonne . .na pewno dowództwo było naiwne strategiczne i rozumiało, że i Stalin był worogiem wolnej Polski ... bestialstwo SS niewyobrażalne po prostu
      .. podziwiam i oddaję szacunek Powstańcom

      bardzo dziękuję za Twój piękny komentarz i bardzo ciepło pozdrawiam i ściskam :^)

      Usuń
  11. Dzięki ogromne za te namiary na ten niezwykły post - Baczyński wypowiada niewypowiadalne, wstrząsa serce. Twoja Warszawa jakby z tamtych dni i te kolaże fotograficzne!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo dziękuję za miłe słowa .. ten wiersz Baczyńskiego bardzo na mnie działa i niezmiennie wzrusza mnie
      pozdrawiam bardzo ciepło :^)

      Usuń
  12. No to walczylibyśmy ramię w ramię :) bo ja też z tych co to Bóg Honor Ojczyzna i obejść tego nie potrafię , choć wiem że tacy giną i zostaja po nich wiersze i krzyże brzozowe .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak by było Justyna :^) jestem po prostu nieznośnie patriotyczny tak jak i Ty .. przypuszczam, że emigracja jeszcze to tylko wzmożyła :^) .. bardzo ciepło ściskam i pozdrawiam

      Usuń
  13. Piotrze ja Cię za te wszystkie "nieznośności " bardzo szanuję i bardzo lubię .

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo ciekawa galeria. Ukazuje kontrasty. Bardzo chciałabym by coś takiego jak wojny nie istniało na świecie...

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz