Unia Lubelska Matejki ...

To było deszczowe popołudnie w Lubline .. wszedłem do sali na Zamku Lubelskim i byłem przez kilka minut sam na sam z tym wspaniałym płótnem Matejki ... kompozycja postaci i światło obrazu są wspaniałe .. byłem zafascynowany postaciami i po prostu czułem obecność Złotego Polskiego Wieku tolerancji, kultury i sztuki ....



Centralna postać Króla Zygmunta Augusta z wzrokiem utkwionym daleko poza obraz - w jego oczach czuje się jakąś żałość i zmęczenie ...


A dalej postać po prawej - spoglądająca nieco z podwyższenia piękna postać Anny Jagiollonki ostatniej z rodu Jagiellonów ..Matejko znacząco umieścił ją na obrazie choć według historycznych zapisów nie było jej w momencie zawarcia Unii ...





w wielu płótnach fascynuje mnie drugoplanowe tło dodające głębi postaciom na pierwszym planie ...


Comments